søndag 17. oktober 2010

Voksne kan ta feil!!!


Har tilbrakt en fin dag sammen nevøen min på 8 måneder som krabber rundt og over alt og niesen min på 7 år som helst vil at Tante og hun skal ha alene tid gjerne hele tiden. Etter middag tryglet jentongen om å spille et spill, vi klarte å overtale henne til å spille jakten på den forvunnende diamant ( het den ikke "jakten på den røde diamant" før?? Kan være at jeg er blitt gamel og husker dårlig). Vi var så heldige at Mor til jentongen også ble med. Reglene ble lest igjenom og spille kunne begynne. Jentongen bestemte seg straks for at man kan stoppe på det nærmeste røde feltet med brikke på selv om det ikke blir samme antall skritt som terningen viste, både Tante og Mor mente at dette var juks, men lot jentongen spille det slik. Imens spilte vi voksne på den måten vi mente var korrekt. Etter at både Tante og Mamma hadde vunnet en gang hver var jentongen ganske sur, men ville spille en gang til. Vi voksne sa oss enige i det, men formante i vei om at sjangsen for at hun kunne tape igjen var der og at denne runden skulle vi spille uten å jukse. Jentongen var ganske påståelig og sa at hun ikke hadde jukset. Rett før runde tre startet tok ho Mor en ekstra titt på reglene og vet dere hva!!!! JAMMEN meg hadde ikke JENTONGEN RETT, man trenger ikke å gå like mange skritt som terningen viser, man kan stoppe på det nærmeste røde feltet om man ønsker det. Så i runde tre spilte vi slik som jentongen hadde sagt.
Hva kan denne historen gi av lærdom??? Voksne har ikke alltid rett.

Nå som høsten er kommet kan jeg anbefale at små og store, unge og gamle setter seg ned og tilbringer hygelig og god kvalitets tid sammen med spill eller andre aktiviteter. Selv har jeg har gode minner fra min egen barndom hvor jeg tilbringte tid med Mamma, Tante og Besteforeldre med spill eller eventyr lesning.

1 kommentar: